Ik ben Anne-Marie Meijer

Specialist Coach in Stress- en Burn-out & Mindfulness Trainer

Aandacht voor jouw
Herstel, Ontwikkeling & Verandering

Stress-, Burn-out en Reïntegratie Coaching

Fijn, dat je er bent. Je hebt de 1e stap gezet op weg naar verandering in jouw leven.

Mindfulness trainingen

Verlaag stress. Behoud, hervind of vergroot jouw mentale veerkracht en werkplezier.  Individueel, met 2 of groep.

Wat Is Stress?

Stress ontstaat als er meer van je wordt gevraagd, dan je denkt aan te kunnen. Het is een lichamelijke reactie, die een negatieve invloed heeft op gedachten, emoties en gedrag.

Als je onvoldoende herstelt van dagelijkse stress, krijg je last van lichamelijke en emotionele klachten. Ook jouw gedrag verandert.  Stress kan chronische stress worden. Als je dit niet herkent en aanpakt, komt er een moment dat jouw lichaam flink gaat tegensputteren. Je bent te ver gegaan. Jouw batterij is leeg.

Je bent overspannen of hebt een burn-out. Gelukkig kan je leren beter voor jezelf te zorgen. Anne-Marie Meijer begeleidt mensen, die stress ervaren, overspannen of burn-out zijn van energieherstel tot re-integratie van taken of (ander) werk. Met aandacht voor jou. Van werknemers, ondernemers, zzp’ers tot particulieren. Anne-Marie is VESB en VMBN erkend.  

Cliënten typeren Anne-Marie als professioneel, gestructureerd, positief, fijn om mee te werken en met een koel hoofd en warm hart. 
 

Stress-, Burn-out & Reïntegratie Coaching

In coachgesprekken focust Anne-Marie op duurzaam herstel van jouw energie, ontwikkeling van jouw zelfbewustzijn en veranderingen/keuzes in jouw leven, die goed zijn voor jou en anderen.

Ze gebruikt de wetenschappelijk bewezen en gerenommeerde methode “Acht Stappen Plan bij Stress, Overspanning en Burn-out“,  die voldoet aan de richtlijnen van het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG-Standaard).  De methode werkt met positieve psychologie,  cognitieve gedragstherapie methoden, zoals RET en het G-schema en aandachtgerichte methoden zoals Mindfulness en ACT. Cliënten waarderen de oefeningen en opdrachten in deze methode. Je kunt wat doen in plaats van alleen maar praten.

Als stress, overspanning of burn-out werk gerelateerd is, wordt een duurzaam coachtraject of mindfulnesstraining vaak vergoed door de werkgever. De Arbowet verplicht de werkgever om de psychosociale arbeidsbelasting (PSA) van de medewerker veroorzaakt door werkdruk in de toekomst te voorkomen of te beperken.

Anne-Marie: 

“Overmatige stress heeft onbewust een grote impact op het dagelijkse leven van mensen. Gezondheid, jouw zelfbeeld, werk, relaties met partner, kinderen, familie, vrienden, maar ook de vrije tijd; alles lijdt er onder. Ik ben van mening, dat iedereen overmatige stress kan krijgen of tegen een burn-out kan oplopen. Het hangt domweg af van de omstandigheden in iemands leven en zijn/haar persoonlijke kenmerken. Schaamte en schuldgevoel helpen niet. Ik bekijk (overmatige) stress en burn-out als een uitnodiging om te kijken hoe je jouw leven kunt veranderen, op een manier die beter bij jou past, waardoor je fysiek en mentaal veerkrachtiger wordt en beter leert omgaan met de uitdagingen in jouw leven.”

“Op die weg naar herstel, ontwikkeling en verandering wil ik mensen begeleiden, ondersteunen en uitdagen. Ik ga ervan uit dat ieder mens een enorm potentieel heeft, ongeacht en – misschien juist wel – dankzij ieders unieke levensverhaal. Dat maakt, dat jij bent, wie je bent met al jouw kwetsbaarheden, maar ook met een oneindige kracht om te groeien als mens. Jouw persoonlijke verhaal en kracht om persoonlijk te groeien, dat boeit mij. Ik ont-moet je graag.”

Werknemers / Ondernemers

(Werk)stress heeft een enorme impact op jouw leven, relaties en gezondheid. Pak jouw stressklachten serieus aan, want stress verdwijnt niet door alleen rust te nemen.

Werkgevers

Burn-out is een erkende, veel voorkomende beroepsziekte. 1 op de 6 mensen heeft burn-outklachten. Let op de eerste signalen. Maak het bespreekbaar en bied tijdig zorg aan.

Verwijzers

Ik werk met de wetenschappelijk effectieve methode, die aansluit bij de NHG-Standaard voor de diagnostiek en behandeling van volwassenen met stress, overspanning of burn-out.

Persoonlijk Herstelplan


Anne-Marie:

“Ik werk met het bewezen effectief Persoonlijk Herstelplan in
8 Stappen, waarin jijzelf bepaalt wat jij het meest nodig hebt. Eerst werken we aan jouw fysieke herstel, zodat stressklachten verminderen en de energie terugkeert. Daarna onderzoeken we samen de oorzaken van jouw stress en pakken deze aan. Ik werk veel met  oefeningen en opdrachten, waardoor je inzicht krijgt in jouw reactiepatronen, die stress veroorzaken. Veel cliënten vinden dat fijn.  Door zelfreflectie ontwikkel jij jezelf en groei je als mens. Als we afscheid nemen, zal je zien dat je bent veranderd: het gaat weer goed met je. Je bent mentaal weerbaarder, omdat je hebt geleerd anders om te gaan met de uitdagingen in jouw leven en je kunt weer genieten van jouw werk en privéleven. En dat gun ik je van harte!”

8 Stappen

1. Kennismaken & Oriëntatie
In het kennismakingsgesprek luister ik naar jouw verhaal; wat is er gebeurd, dat jij nu tegenover mij zit? Ik zal een eerste aanzet doen om jouw stressklachten en –bronnen te verkennen en je vragen in hoeverre de werkgever, de huis- of bedrijfsarts of andere professionals betrokken zijn in jouw herstelproces. Ik licht het Persoonlijke Herstelplan toe en leg je kort uit wat stress is en wat het met je doet. Daarnaast is er ruimte om jouw verwachting, leerwens of -doel uit te spreken, vragen te stellen en aan te voelen of er een “klik” is tussen jou en mij. Je hoeft in dit gesprek nog niets te beslissen over het verdere verloop.
2. Analyse van stressklachten en –bronnen
Hoe is jouw stress ontstaan en hoe heeft deze zich ontwikkeld? Door middel van praktische invuloefeningen krijg je inzicht in onderdelen van jouw leven tot nu toe, jouw stressklachten en stressbronnen. Eventueel gebruiken we hierbij een vragenlijst. Ook zal ik je kort vertellen over het “hoe en wat” van stress. Je maakt de balans op en kijkt wat jij nodig hebt in jouw leven om de balans te herstellen.
3. Werken aan herstel van energie in jouw lichaam
Je neemt de kwaliteit van jouw slaap, voeding, beweging, ontspanning, leef- en werkgewoonten onder de loep. Wat gaat er al goed? En wat vraagt om aandacht, zodat jij dit positief kunt ontwikkelen? Indien nodig, breng ik je in contact met een professional, die gespecialiseerd is in bijvoorbeeld voeding en/of beweging.
4. Effectiever omgaan met stress, emoties en gedachten
Hoe reageer je eigenlijk als je gestrest bent? Je gaat jouw gedachten en emoties onderzoeken om er achter te komen wat voor jou de meest effectieve manier is om met stress om te gaan. Je doet korte opdrachten en leert diverse bewezen effectieve technieken toe te passen – geïnspireerd op cognitieve gedragstherapie, positieve psychologie en mindfulness – om jouw gedachten en emoties te aanvaarden, te relativeren en zelfbewuste keuzes te maken.
5. Versterken van competenties
Wat wil jij leren ontwikkelen en welke competenties horen daarbij? Na 4 stappen maak je de balans op. Is jouw leerwens of doel gewijzigd of nog hetzelfde? Daarna ga je door middel van oefeningen werken aan het versterken van jouw competenties. Dit kan bijvoorbeeld zelfvertrouwen, assertiviteit, omgaan met dagelijkse stress of plannen en organiseren zijn.
6. Levensmissie, talenten en drijfveren
Om te weten wat je wilt in jouw leven, moet je jezelf (weer) ontdekken. Wat vind je écht belangrijk in jouw leven? Wat vind je leuk om te doen? Wat kan je goed en wat kan je verbeteren? Door oefeningen krijg je hierin inzicht en dat maakt je sterker. Jouw prioriteiten worden helder, waardoor je zelfbewuste keuzes kunt maken in jouw privéleven en werk.
7. Sociale omgeving en werk
Nu je weet, wat je kunt en wilt, rijst de vraag op in hoeverre dit beeld past in jouw huidige werk- en privésituatie. Ook nu ga je met oefeningen aan de slag om dit te onderzoeken.
8. Werkhervatting, terugvalpreventie en follow-up

Je zit beter in jouw vel. Misschien werk je alweer een aantal uren. Of je begint voorzichtig aan volledige terugkeer naar het werk. Hoeveel uren dat zijn, is afhankelijk van jouw herstel en behoefte. Ook kan je jouw privétaken weer oppakken. Om te voorkomen dat je terugvalt, maak je – samen met jouw werkgever – een plan. Re-integreren gaat met vallen en opstaan; je hebt nog coaching nodig om terugval te voorkomen en jouw nieuwe vaardigheden volledig zelf in de praktijk toe te passen.

 Zelf Jouw Stress Verminderen

Liever een training? Mindfulness
in 8 weken

 

Alle trainingen worden verzorgd door gecertificeerd mindfulness-leermeester Anne-Marie Meijer (VMBN-lid). Zij  heeft zich gespecialiseerd in mindfulness voor volwassenen, jongeren en kinderen, die last hebben van  (overmatige) stressklachten door bijvoorbeeld werkdruk, opvoedstress, studiedruk, moeilijke gezinssituatie of prestatiedruk op school. 

Effectief & Wetenschappelijk bewezen

De MBSR-training is een gestructureerde training – individueel, met z’n twee of in een groep – van 8 bijeenkomsten, waarin mindfulness, meditatievaardigheden, yoga-oefeningen, psycho-educatie en elementen van positieve psychologie en cognitieve gedragstherapie aan bod komen. De training is bewezen effectief. Het werkt! De MBSR-training is geen behandeling of therapie en ook niet religieus. Het is een nuchtere, praktische training waarbij jij jouw eigen mentor bent. Jouw inzet is bepalend voor het resultaat.

Training & Thuis oefenen

Na inschrijving maak je via (beeld)bellen kennis met de trainer. Tijdens de 2,5 uur durende bijeenkomsten krijg je uitleg en doe je oefeningen, die je in de week na de bijeenkomst leert toepassen in jouw eigen leven. Daarnaast ontvang je een persoonlijk werkboek in print, wekelijkse e-mail updates en krijg je de beschikking over MP3-luisterbestanden om dagelijks thuis te oefenen.

Waardering training

Deelnemers vullen na elke training anoniem een evaluatieformulier in. De training wordt door deelnemers gewaardeerd met gemiddeld 4,5 sterren. Ook een jaar na het afronden van de training geven deelnemers aan veel gehad te hebben aan Mindfulness. Oud-deelnemers passen de nieuwe vaardigheden bewust bekwaam toe in hun dagelijkse leven, waardoor ze minder stress ervaren. Ook bezoeken ze stiltemiddagen om hun vaardigheden te onderhouden.

Een selectie uit de mogelijkheden

Individuele Coaching

Afhankelijk van de ernst van jouw klachten begeleid ik je in 5 tot ± 15 coachgesprekken naar herstel, ontwikkeling en verandering in jouw leven.

 

Individuele Training

Ervaar je aanzienlijke stressklachten en wil je overspanning of burn-out voorkomen? In een 1-op-1 MBSR-training leer je hoe jijzelf het roer omgooit.

 

Groepstraining

Ervaar je milde stressklachten of wil je voorkomen dat je vervalt in oud stressgedrag? In een groepstraining pak je jouw stress aan.

 

In-company

Hoe kan je als werkgever verzuimpreventie in de COVID-19 crisis aanpakken? Stresspre-ventie en mindfulness voor organisaties.

 

Ervaringen

“De coachsessies met Anne-Marie waren voor mij confronterend, maar ook gelijk heel verhelderend. Ze vroeg goed door, waardoor er punten naar boven kwamen, die ik zelf niet had zien aankomen. Het heeft mij geholpen stappen te zetten in mijn proces naar meer balans en rust in mijn leven. Bedankt Anne-Marie”

“Door open en persoonlijke gesprekken te voeren ben ik dichter bij mijzelf gekomen. De door Anne-Marie aangereikte methode, oefeningen en opdrachten helpen mij om in bepaalde situaties en mensen mij minder snel boos, ongeduldig te gedragen/op te stellen. Ik blijf meer bij mijzelf, als regisseur over mijn eigen ideeën en handelingen.”

“Ik merk nog regelmatig dat als ik pieker over van alles, mindfulness beoefenen helpt. Uit mijn hoofd, in mijn lijf. Ik ben niet, wie ik denk te zijn. Het zijn maar gedachten.”

“Mindfulness heeft mij geleerd positieve dingen heel bewust mee te maken en te ervaren. Dat geeft kracht, waardoor ik zelfverzekerder ben geworden.”

Stap 1 Op Weg Naar

Verandering!

Ik Ontmoet Je Graag.

8 + 9 =