Stressles(s) voor jongeren: .b

 

 

Wat is mindfulness?

 

Een praktijk van stoppen en opmerken

‘ . b ‘staat voor’ stop ‘en’ zijn ‘, wat een belangrijke levensvaardigheid vastlegt: in staat zijn om een ​​stap terug te doen uit de drukte van gewone activiteit en het niet-aflatende geklets van de geest. Dit biedt meer ruimte en duidelijkheid om keuzes te maken die het welzijn op vele manieren ondersteunen.

 

 

 

Een training in aandacht en bewustzijn

Mindfulness traint ons om onze aandacht te richten op wat er op dit moment gebeurt: onze ademhaling, andere fysieke gewaarwordingen, gedachten, emoties of zelfs alledaagse activiteiten zoals wandelen en eten. Dit bewustzijn betekent dat we vaardiger kunnen reageren op alles wat het huidige moment ons te bieden heeft.

 

 

 

Evidence-based

Hoewel het zich nog in een relatief vroeg stadium bevindt, is de bewijsbasis voor mindfulness zeer bemoedigend. Onderzoek naar hersenafbeeldingen toont bijvoorbeeld aan dat mindfulness-oefeningen op betrouwbare en grondige wijze de structuur en functie van de hersenen veranderen om de kwaliteit van denken, voelen en bezorgdheid voor anderen te verbeteren.

 

 

 

Goedgekeurd door het National Institute of Clinical Excellence

Sinds 2004 kunnen huisartsen volwassenen verwijzen naar mindfulness-cursussen van 8 weken om stress te verminderen en recidiverende depressie te helpen voorkomen. Hoewel de curricula van MiSP geen therapeutische interventies zijn, ondersteunen de NICE-richtlijnen de doeltreffendheid van mindfulness in geestelijke gezondheidscontexten.

 

 

 

Wat Mindfulness NIET is

 

Ademhalingsoefeningen of yoga

Adem speelt een nuttige rol bij mindfulness, aangezien het altijd beschikbaar is als aandachtsobject, maar dat geldt ook voor de rest van je lichaam, het voedsel dat je eet en de persoon naar wie je luistert. Evenzo, terwijl je leert meer bewust te zijn van beweging, is er geen behoefte aan ‘neerwaartse hond’ of superflexibiliteit.

 

 

 

Religieus of spiritueel

Stilte en contemplatie spelen een belangrijke rol in de grote religies van de wereld, maar de MiSP-curricula blijven strikt seculier. Er zijn periodes van rustig zitten en er is waardering voor hoe buitengewoon het is om mens te zijn, maar het raamwerk is er een van gezond verstand en praktische toepassing.

 

 

 

Je hoofd leegmaken

Sommige mensen denken dat mindfulness op de een of andere manier de geest leegmaakt. Mis! Het gaat niet om vrijheid van denken, maar om vrijheid van denken. Gedachten zullen altijd komen en gaan; mindfulness helpt je anders met gedachten om te gaan en er vaardiger mee om te gaan.

 

 

 

Ontspannen

Het doel van opmerkzaamheid is niet om te ontspannen; het is om de vaardigheid te ontwikkelen om op te merken wat er in de geest en het lichaam gebeurt, hoe het ook is: wanneer er zowel ongemak, woede of stress is als geluk, vreugde of gemak. Door deze dingen op te merken terwijl ze gebeuren, creëer je de vrijheid om je reactie te kiezen.

 

 

Bron:  www.mindfulnessinschools.org

 

Gecertificeerd trainer

Alle trainingen worden verzorgd door Anne-Marie Meijer. Sinds 2017 is Anne-Marie gecertificeerd ,b trainer. Ze heeft als trainer gewerkt
in het basis- en voortgezet onderwijs en MBO. Ze heeft veel kennis en ervaring met het trainen van jongeren in mindfulness beoefening.
In 10 weken leren jongeren tijdens de training belangrijke levensvaardigheden. Ze leren bij zichzelf spanning (h)erkennen en ze leren
zichzelf te kalmeren, waardoor ze beter in staat zijn hun gedachten en emoties te reguleren en meer grip ervaren op hun leven.